+48 505 421 620

Kalkulator Body Fat Index (BFI)

Kalkulator BFI

Kalkulator poziomu tkanki tłuszczowej to przydatne narzędzie, dzięki któremu możesz ustalić, jaki procent Twojego ciała stanowi tłuszcz. Należy pamiętać, że wskaźnik ten nie jest wyznacznikiem Twojej ogólnej sprawności, czy zdrowia, do których określenia bardziej odpowiedni jest BMI indeks. Jednakże licznik tkanki tłuszczowej może dostarczyć Ci szeregu informacji na temat Twojego ciała i wskazać kierunek zmian, jakie powinieneś wprowadzić w  trybie życia, by wyregulować zawartość tłuszczu w swoim organizmie. Najlepiej oczywiście robić to pod okiem doświadczonych i wykwalifikowanych trenerów MIND YOUR BODY. Określ poziom swojej tkanki tłuszczowej w kilku prostych krokach. Zmierz swój obwód talii, bioder i szyi. Następnie wpisz wartość pomiarów do poniższego kalkulatora BF i podaj swoją płeć. Po jednym kliknięciu otrzymasz wskaźnik poziomu tkanki tłuszczowej.

Przelicz
Metryczny Imperial
Twój poziom tkanki tłuszczowej
?
Obliczenia te są oparte na średnich.

Kategorie ze względu na poziom tłuszczu w ciele

KlasyfikacjaKobiety (% tkanki tłuszczowej)Mężczyźni (% kanki tłuszczowej)
Niezbędna tkanka tłuszczowa10-12 %2-4 %
Atletyczna14-20 %6-13 %
Fitness21-24 %14-17 %
Akceptowalna25-31 %18-25 %
Otyłość32 %25 %

Skład ludzkiego ciała

Niezależnie od tego, czy od dawna regularnie ćwiczysz, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną, warto znać podstawowe dane i informacje na temat tego, jak zbudowane jest ludzkie ciało i jaki jest jego skład. Trzeba wiedzieć, że ponad 98% ciała ludzkiego składa się jedynie z sześciu pierwiastków. Są to: tlen, węgiel, wodór, azot, wapń oraz fosfor. W pozostałych 2% połowę stanowią potas, siarka, sód, chlor i magnez. Co zaś się tyczy cząsteczek, to najczęstszą i procentowo największą cząsteczką w ciele człowieka jest oczywiście woda, która obejmuje prawie 2/3 całej masy organizmu. Ważną funkcję pełnią także białka i lipidy, a stawkę zamykają hydroksyapatyty, węglowodany i kwasy nukleinowe (m.in. kwasy deoksyrybonukleinowe (DNA) i rybonukleinowe (RNA)). Niektóre z tych cząsteczek tworzą właśnie tkankę tłuszczową.

Tkanka tłuszczowa – najważniejsze informacje

Tkanka tłuszczowa, nazywana potocznie tłuszczem, znajduje się głównie w warstwie podskórnej i zbudowana jest przede wszystkim z komórek tłuszczowych tzw. adipocytów, a także preadipocytów, makrofagów, fibroblastów i komórek zrębowych naczyń. Główną funkcją tkanki tłuszczowej jest magazynowanie energii właśnie w postaci lipidów. Dodatkowo tkanka ta odpowiada za amortyzację oraz izolację Twojego ciała. Należy pamiętać, że można dokonać różnych podziałów tkanki tłuszczowej. Najbardziej znany to podział na tkankę tłuszczową brunatną (wytwarzającą ciepło) i tkankę tłuszczową białą (żółtą, magazynującą). Z sylwetkowego punktu widzenia możemy uznać, że organizm zbiera i kumuluje dwa rodzaje tłuszczu: niezbędną (konieczną) tkankę tłuszczową i dodatkową. Ta pierwsza w szczególności odpowiada za wspieranie funkcji życiowych i rozrodczych człowieka. Trzeba mieć na uwadze, że u kobiet ta odmiana jest znacznie wyższa niż u mężczyzn, ze względu na funkcje hormonalne. Jest to powodem innej (wyższej) wartości procentowej normalnej i odpowiedniej dla kobiet (20-25% masy ciała), a innej dla mężczyzn (15-20% masy ciała). Druga odmiana to dodatkowy, nagromadzony tłuszcz, o którym również trudno powiedzieć, aby sam w sobie był niepotrzebny. Jego funkcją jest ochrona brzucha i narządów wewnętrznych, jednak znaczne przekroczenie normalnej jego wartości grozi otyłością.

Jak obliczyć poziom tłuszczu – alternatywne metody

Powyższy kalkulator pozwoli określić procent tłuszczu w ciele na podstawie obwodu talii, bioder i szyi, istnieją jednak także alternatywne metody, dzięki którym można obliczyć procent tkanki tłuszczowej. Warto wymienić kilka z nich. Pierwsza to metoda fałdowania skóry, która polega na szczypaniu skóry w kilku określonych miejscach suwmiarką i wykonywaniu pomiaru grubości fałdu skórnego, a tym samym określaniu warstwy tłuszczu. Trzeba wykonać od trzech do siedmiu pomiarów. Jest to dość prosta metoda, jednak za jej pomocą można zmierzyć tylko warstwę tłuszczu pod skórą, a nadal nie daje ona odpowiedzi na pytanie, ile jest tkanki tłuszczowej wewnętrznej. Drugą z popularnych metod jest także wyliczenie procentu tłuszczu  w organizmie na podstawie indeksu BMI. Ta metoda jest także obarczona błędem, gdyż ilość tkanki tłuszczowej u osób z BMI o tej samej wartości może być zupełnie różna. Dość miarodajną metodą jest wyznaczanie procentu tkanki tłuszczowej za pomocą mechanizmu bioimpedancji elektrycznej (przepływu prądu o niskim natężeniu). Korzystając ze specjalnych wag można ustalić poziom zarówno podskórnej, jak i wisceralnej tkanki tłuszczowej.

Kontrola tkanki tłuszczowej

Jeżeli zastanawiasz się, w jakim celu powinieneś kontrolować procent tkanki tłuszczowej, to odpowiedź jest banalnie prosta – dla zdrowia! Im wyższy procent tłuszczu w ciele, tym większe zagrożenie wystąpienia otyłości, a razem z nią jednej z wielu chorób cywilizacyjnych m.in. cukrzycy, miażdżycy, choroby wieńcowej. Ważne jest, by w miarę możliwości szybko rozpocząć zmianę nawyków żywieniowych i ruchowych, najlepiej wraz z fachowcami. Wynik, który otrzymasz z kalkulatora BF, warto skonsultować z profesjonalistą, który posiada niezbędne wykształcenie i doświadczenie. Razem z zespołem ekspertów MIND YOUR BODY czekamy właśnie na Ciebie, by pomóc Ci obniżyć zawartość tłuszczu w organizmie i zadbać o swoje zdrowie!