Skip to content
Menu

Przeczytaj nowy post

MOTYWATORY TRENINGOWE – JAK ZMOTYWOWA─ć SI─ś DO ─ćWICZE┼â I DIETY?

Wiele os├│b uwa┼╝a, ┼╝e umiej─Ötno┼Ť─ç motywowania si─Ö to rzadka cecha zarezerwowana wy┼é─ůcznie dla wybranej grupy ludzi i nie wszyscy s─ů w stanie przekona─ç si─Ö do zadbania o dobr─ů kondycj─Ö lub wdro┼╝enia odpowiednich nawyk├│w ┼╝ywieniowych. Owszem, istnieje wiele rzeczy, kt├│re przeszkadzaj─ů w prowadzeniu zdrowego stylu ┼╝ycia. Napi─Öty harmonogram dnia mo┼╝e by─ç pe┼éen zobowi─ůza┼ä, utrudniaj─ůcych wypracowanie powtarzalnego planu treningowego. Praca na zmiany, zarwane noce czy obowi─ůzki zwi─ůzane z dzie─çmi ÔÇô bez wzgl─Ödu to, co stoi Ci na przeszkodzie, jest kilka sposob├│w, dzi─Öki kt├│rym zrzucisz zb─Ödne kilogramy, poprawisz sylwetk─Ö i samopoczucie. Podpowiadamy, jak zmotywowa─ç si─Ö do ─çwicze┼ä.

ZEWN─śTRZNE I WEWN─śTRZNE MOTYWATORY TRENINGOWE

Pierwszym zadaniem ka┼╝dej osoby, potrzebuj─ůcej motywacji do ─çwicze┼ä i diety, jest nauczenie si─Ö, gdzie szuka─ç impuls├│w do dzia┼éania. To nic skomplikowanego. Istniej─ů dwa rodzaje motywacji: zewn─Ötrzna i wewn─Ötrzna. Je┼Ťli lekarz m├│wi Ci, ┼╝e musisz schudn─ů─ç, uruchamia si─Ö motywator zewn─Ötrzny ÔÇô przechodzisz na diet─Ö ze strachu przed z┼éym stanem zdrowia. Podobnie sytuacja wygl─ůda, gdy chcesz dobrze wygl─ůda─ç w mniejszym rozmiarze ubrania ÔÇô w tym przypadku r├│wnie┼╝ Twoja motywacja do treningu na si┼éowni lub wdro┼╝enia diety jest zewn─Ötrzna.

Z drugiej strony, je┼Ťli ─çwiczysz z powodu poczucia spe┼énienia, kt├│re towarzyszy Ci pod koniec treningu lub wybierasz zdrow─ů przek─ůsk─Ö, poniewa┼╝ dzi─Öki niej masz wi─Öcej energii, Twoje ┼║r├│d┼éo motywacji jest wewn─Ötrzne. Dlaczego r├│┼╝ne rodzaje motywacji maj─ů znaczenie? Zewn─Ötrzne i wewn─Ötrzne inspiracje do dbania o sylwetk─Ö lub utraty zb─Ödnych kilogram├│w pojawi─ů si─Ö przy r├│┼╝nych okazjach. Gdy rozumiesz, jak je stosowa─ç, wyposa┼╝asz si─Ö w narz─Ödzia pozwalaj─ůce zwalczy─ç brak ch─Öci do treningu.

JAK ZMOTYWOWA─ć SI─ś DO ─ćWICZE┼â ZA POMOC─ä CZYNNIK├ôW ZEWN─śTRZNYCH?

Ludzie bardzo cz─Östo rozpoczynaj─ů program treningowy lub diet─Ö, poniewa┼╝ ich ubrania przestaj─ů pasowa─ç, lekarz doradzi┼é aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů, a rodzina i przyjaciele wywierali presj─Ö. To dobry pocz─ůtek. Kiedy czujesz impuls z zewn─ůtrz, pozw├│l by zmotywowa┼éo Ci─Ö to np. do gromadzenia informacji na temat zdrowego od┼╝ywiania. Mo┼╝esz nie by─ç gotowy na zmian─Ö sposobu jedzenia i wci─ů┼╝ nie mie─ç ochoty do ─çwicze┼ä, ale mo┼╝esz zacz─ů─ç poznawa─ç rodzaje diet odchudzaj─ůcych i programy treningowe. Zapytaj do┼Ťwiadczonego trenera, jakie ma┼ée kroki mo┼╝esz podj─ů─ç, aby poprawi─ç swoje zdrowie i zwi─Ökszy─ç poziom aktywno┼Ťci fizycznej, zanim przejdziesz do pe┼énego treningu. Porozmawiaj ze specjalistami o tym, jak niewielkie zmiany w ┼╝ywieniu lub stylu ┼╝ycia wp┼éyn─ů na twoje zdrowie.

Zewn─Ötrzne motywacje do ─çwicze┼ä mog─ů by─ç r├│wnie┼╝ pomocne, gdy potrzebujesz delikatnego impulsu, aby osi─ůgn─ů─ç kr├│tkoterminowe cele. Na przyk┼éad ÔÇô doskonale zdajesz sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e ─çwiczenia s─ů Ci potrzebne, mo┼╝esz nawet wiedzie─ç, ┼╝e poczujesz si─Ö lepiej po zako┼äczeniu treningu, ale w niekt├│re dni nadal masz problem z opuszczeniem kanapy i wyj┼Ťciem na si┼éowni─Ö. W takiej sytuacji przed treningiem obiecaj sobie zdrow─ů nagrod─Ö po ─çwiczeniach, tak─ů jak relaksuj─ůca k─ůpiel czy odcinek ulubionego serialu.

CO ZROBI─ć, BY WSPIERA─ć WEWN─śTRZNE MOTYWACJE DO ─ćWICZE┼â?

Motywacja do treningu na si┼éowni pochodzi najcz─Ö┼Ťciej ze ┼║r├│de┼é zewn─Ötrznych, natomiast ludzie, kt├│rzy przestrzegaj─ů okre┼Ťlonej diety, s─ů zazwyczaj motywowani czynnikami wewn─Ötrznymi. W┼éa┼Ťciwe od┼╝ywianie sprawia, ┼╝e czuj─ů si─Ö dobrze, wi─Öc trzymaj─ů si─Ö wypracowanych nawyk├│w. Jak wspiera─ç wewn─Ötrzne motywatory treningowe? Przede wszystkim wyznacz cele kr├│tkoterminowe.

Twoim marzeniem mo┼╝e by─ç np. zrzucenie 20 kilogram├│w. Zanim uda Ci si─Ö to osi─ůgn─ů─ç, up┼éynie prawdopodobnie du┼╝o czasu. By utrzyma─ç motywacj─Ö, potrzebujesz poczucia satysfakcji z osi─ůgania ma┼éych sukces├│w. Ustal, ┼╝e przez tydzie┼ä b─Ödziesz ka┼╝dego dnia spo┼╝ywa─ç zdrowe, ┼Ťniadanie. Je┼Ťli tygodniowy cel wydaje si─Ö zbyt odleg┼éy, ustaw cel na jeden dzie┼ä lub nawet godzin─Ö. Zamie┼ä wysokokaloryczny nap├│j na wod─Ö podczas jednego posi┼éku lub zdecyduj si─Ö na zmniejszenie porcji kolacji czy obiadu.

Ka┼╝dy taki krok przybli┼╝a Ci─Ö do realizacji celu d┼éugoterminowego, a dzi─Öki poczuciu satysfakcji z jego wykonania, r├│wnie┼╝ dodatkowo motywuje. Mo┼╝esz prowadzi─ç dziennik, w kt├│rym na zako┼äczenie ka┼╝dego dnia zapiszesz sw├│j ma┼éy sukces ÔÇô przegl─ůdanie tych notatek po pewnym czasie b─Ödzie wzmacnia─ç Twoj─ů wiar─Ö we w┼éasne mo┼╝liwo┼Ťci i zdolno┼Ť─ç do zmiany stylu ┼╝ycia.

BRAK MOTYWACJI DO TRENINGU ÔÇô JAK JESZCZE MO┼╗NA SOBIE Z TYM PORADZI─ć?

Istnieje kilka nawyk├│w, kt├│re warto wypracowa─ç, gdy nie wiesz jak si─Ö zmotywowa─ç do ─çwicze┼ä. Przede wszystkim zadbaj o odpowiedni sen. Zm─Öczony organizm trudniej jest zmusi─ç do wysi┼éku fizycznego. Sennym mo┼╝esz mie─ç tak┼╝e problem z odm├│wieniem sobie niezdrowych przek─ůsek. Je┼Ťli na sam─ů my┼Ťl o kolejnej wizycie na si┼éowni tracisz jakikolwiek zapa┼é, poszukaj aktywno┼Ťci sportowej, kt├│ra sprawi Ci przyjemno┼Ť─ç. Mo┼╝e by─ç to jazda na rowerze czy p┼éywanie.

Dobr─ů motywacj─ů do ─çwicze┼ä jest znalezienie sobie towarzysza ka┼╝dej sesji treningowej. Mo┼╝e by─ç to trener personalny, kt├│ry nie tylko da Ci impuls do dzia┼éania, ale tak┼╝e podpowie, jak poprawi─ç Tw├│j program treningowy. W MIND YOUR BODY spotkasz do┼Ťwiadczonych trener├│w , kt├│rzy kompleksowo pomog─ů Ci utrzyma─ç motywacj─Ö do ─çwicze┼ä i diety, u┼éatwiaj─ůc osi─ůganie za┼éo┼╝onych cel├│w.