Przeczytaj nowy post

MOTYWATORY TRENINGOWE – JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ DO ĆWICZEŃ I DIETY?

Wiele osób uważa, że umiejętność motywowania się to rzadka cecha zarezerwowana wyłącznie dla wybranej grupy ludzi i nie wszyscy są w stanie przekonać się do zadbania o dobrą kondycję lub wdrożenia odpowiednich nawyków żywieniowych. Owszem, istnieje wiele rzeczy, które przeszkadzają w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Napięty harmonogram dnia może być pełen zobowiązań, utrudniających wypracowanie powtarzalnego planu treningowego. Praca na zmiany, zarwane noce czy obowiązki związane z dziećmi – bez względu to, co stoi Ci na przeszkodzie, jest kilka sposobów, dzięki którym zrzucisz zbędne kilogramy, poprawisz sylwetkę i samopoczucie. Podpowiadamy, jak zmotywować się do ćwiczeń.

ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE MOTYWATORY TRENINGOWE

Pierwszym zadaniem każdej osoby, potrzebującej motywacji do ćwiczeń i diety, jest nauczenie się, gdzie szukać impulsów do działania. To nic skomplikowanego. Istnieją dwa rodzaje motywacji: zewnętrzna i wewnętrzna. Jeśli lekarz mówi Ci, że musisz schudnąć, uruchamia się motywator zewnętrzny – przechodzisz na dietę ze strachu przed złym stanem zdrowia. Podobnie sytuacja wygląda, gdy chcesz dobrze wyglądać w mniejszym rozmiarze ubrania – w tym przypadku również Twoja motywacja do treningu na siłowni lub wdrożenia diety jest zewnętrzna.

Z drugiej strony, jeśli ćwiczysz z powodu poczucia spełnienia, które towarzyszy Ci pod koniec treningu lub wybierasz zdrową przekąskę, ponieważ dzięki niej masz więcej energii, Twoje źródło motywacji jest wewnętrzne. Dlaczego różne rodzaje motywacji mają znaczenie? Zewnętrzne i wewnętrzne inspiracje do dbania o sylwetkę lub utraty zbędnych kilogramów pojawią się przy różnych okazjach. Gdy rozumiesz, jak je stosować, wyposażasz się w narzędzia pozwalające zwalczyć brak chęci do treningu.

JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ DO ĆWICZEŃ ZA POMOCĄ CZYNNIKÓW ZEWNĘTRZNYCH?

Ludzie bardzo często rozpoczynają program treningowy lub dietę, ponieważ ich ubrania przestają pasować, lekarz doradził aktywność fizyczną, a rodzina i przyjaciele wywierali presję. To dobry początek. Kiedy czujesz impuls z zewnątrz, pozwól by zmotywowało Cię to np. do gromadzenia informacji na temat zdrowego odżywiania. Możesz nie być gotowy na zmianę sposobu jedzenia i wciąż nie mieć ochoty do ćwiczeń, ale możesz zacząć poznawać rodzaje diet odchudzających i programy treningowe. Zapytaj doświadczonego trenera, jakie małe kroki możesz podjąć, aby poprawić swoje zdrowie i zwiększyć poziom aktywności fizycznej, zanim przejdziesz do pełnego treningu. Porozmawiaj ze specjalistami o tym, jak niewielkie zmiany w żywieniu lub stylu życia wpłyną na twoje zdrowie.

Zewnętrzne motywacje do ćwiczeń mogą być również pomocne, gdy potrzebujesz delikatnego impulsu, aby osiągnąć krótkoterminowe cele. Na przykład – doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że ćwiczenia są Ci potrzebne, możesz nawet wiedzieć, że poczujesz się lepiej po zakończeniu treningu, ale w niektóre dni nadal masz problem z opuszczeniem kanapy i wyjściem na siłownię. W takiej sytuacji przed treningiem obiecaj sobie zdrową nagrodę po ćwiczeniach, taką jak relaksująca kąpiel czy odcinek ulubionego serialu.

CO ZROBIĆ, BY WSPIERAĆ WEWNĘTRZNE MOTYWACJE DO ĆWICZEŃ?

Motywacja do treningu na siłowni pochodzi najczęściej ze źródeł zewnętrznych, natomiast ludzie, którzy przestrzegają określonej diety, są zazwyczaj motywowani czynnikami wewnętrznymi. Właściwe odżywianie sprawia, że czują się dobrze, więc trzymają się wypracowanych nawyków. Jak wspierać wewnętrzne motywatory treningowe? Przede wszystkim wyznacz cele krótkoterminowe.

Twoim marzeniem może być np. zrzucenie 20 kilogramów. Zanim uda Ci się to osiągnąć, upłynie prawdopodobnie dużo czasu. By utrzymać motywację, potrzebujesz poczucia satysfakcji z osiągania małych sukcesów. Ustal, że przez tydzień będziesz każdego dnia spożywać zdrowe, śniadanie. Jeśli tygodniowy cel wydaje się zbyt odległy, ustaw cel na jeden dzień lub nawet godzinę. Zamień wysokokaloryczny napój na wodę podczas jednego posiłku lub zdecyduj się na zmniejszenie porcji kolacji czy obiadu.

Każdy taki krok przybliża Cię do realizacji celu długoterminowego, a dzięki poczuciu satysfakcji z jego wykonania, również dodatkowo motywuje. Możesz prowadzić dziennik, w którym na zakończenie każdego dnia zapiszesz swój mały sukces – przeglądanie tych notatek po pewnym czasie będzie wzmacniać Twoją wiarę we własne możliwości i zdolność do zmiany stylu życia.

BRAK MOTYWACJI DO TRENINGU – JAK JESZCZE MOŻNA SOBIE Z TYM PORADZIĆ?

Istnieje kilka nawyków, które warto wypracować, gdy nie wiesz jak się zmotywować do ćwiczeń. Przede wszystkim zadbaj o odpowiedni sen. Zmęczony organizm trudniej jest zmusić do wysiłku fizycznego. Sennym możesz mieć także problem z odmówieniem sobie niezdrowych przekąsek. Jeśli na samą myśl o kolejnej wizycie na siłowni tracisz jakikolwiek zapał, poszukaj aktywności sportowej, która sprawi Ci przyjemność. Może być to jazda na rowerze czy pływanie.

Dobrą motywacją do ćwiczeń jest znalezienie sobie towarzysza każdej sesji treningowej. Może być to trener personalny, który nie tylko da Ci impuls do działania, ale także podpowie, jak poprawić Twój program treningowy. W MIND YOUR BODY spotkasz doświadczonych trenerów , którzy kompleksowo pomogą Ci utrzymać motywację do ćwiczeń i diety, ułatwiając osiąganie założonych celów.