Skip to content
Menu

Przeczytaj nowy post

DLACZEGO WARTO WYKONYWAĆ ROZGRZEWKĘ PRZED TRENINGIEM FITNESS

Rozgrzewka powinna stanowić nieodłączny element każdego treningu. Bez względu na to, jakie efekty chcemy osiągnąć i co trenujemy, rozgrzewka przed treningiem jest bezdyskusyjna. Dzięki niej nasze ćwiczenia stają się bardziej efektywne, organizm lepiej znosi nawet duży wysiłek i szybciej się regeneruje. Trzeba jednak pamiętać, że rozgrzewka rozgrzewce nierówna. Zależy od wielu czynników i warto ją odpowiednio dostosować, żeby przyniosła możliwie jak najlepsze efekty.

Co daje rozgrzewka przed treningiem?

Wykonując ćwiczenia, zwykle mamy przed oczami jakiś cel. Mocniejsze mięśnie, smuklejsza sylwetka, lepsza kondycja – to tylko niektóre przyczyny, dla których ludzie zaczynają przygodę z regularną aktywnością fizyczną. Często wówczas nie mamy pojęcia, jakie ćwiczenia powinniśmy wykonywać oraz w jaki sposób, a także co robić, aby uzyskać wymarzone rezultaty. Zdarza się też, że ktoś trochę zna teorię i próbuje sam ćwiczyć, ale nie widzi zmian, co frustruje i skłania do zaprzestania aktywności. Co wtedy zrobić? Warto przyjść do nas na trening personalny. Pod okiem profesjonalistów dowiesz się, co możesz zmienić, kiedy należy spodziewać się wyraźnych efektów swojego wysiłku, a także, jak całościowo przygotować organizm do ćwiczeń. Rozgrzewka przed treningiem jest elementem, na który na pewno warto zwrócić uwagę. Dzięki niej zmobilizujesz ciało, zaktywizujesz mięśnie, rozgrzejesz je, a także pobudzisz układ krwionośny, co sprawi, że podczas treningu Twój organizm otrzyma większą dawkę tlenu. Ten dotrze do mięśni i ścięgien, wpływając na ich pracę. Lepsze dotlenienie i odżywienie pozwoli wykonać bardziej intensywne ćwiczenia bez przedwczesnego uczucia zmęczenia. Jeśli więc chcesz wykonać efektywne ćwiczenia, pamiętaj, że rozgrzewka jest kluczowa.

Trening fitness – jaka rozgrzewka?

Tak, jak dopasowujemy rodzaj treningu do rezultatów, które chcemy osiągnąć oraz naszych aktualnych możliwości rzecz jasna, tak też rozgrzewkę trzeba odpowiednio dobrać w zależności od uprawianej dyscypliny. Konkretna rozgrzewka ma za zadanie pobudzać i aktywować do pracy wybrane partie mięśniowe, ale też podnosić tętno i temperaturę całego organizmu. Dzięki tym krótkim ćwiczeniom poprzedzającym trening właściwy zwiększamy ukrwienie (a więc odżywienie i dotlenienie) mięśni. To pozytywnie wpływa na jakość treningu, a także pozwala uniknąć DOMS-ów (powysiłkowej bolesności mięśniowej, z ang. delayed onset muscle soreness) oraz wielu urazów, a nawet poważnych kontuzji. Zarówno trening siłowy, interwałowy, jak i trening fitness powinien rozpoczynać się od rozgrzewki. Ta część treningu trwa najczęściej jedynie około 10 minut, a pomaga znacznie podnieść efektywność i efektowność 😉 treningu. Przed ćwiczeniami warto wprowadzić dynamiczne rozciąganie mięśni, które planujemy trenować. Dzięki podniesieniu temperatury ciała stają się one mniej podatne na urazy i naciągnięcia. Jeśli więc chcesz widzieć efekty swoich ćwiczeń – rób rozgrzewkę przed każdym treningiem!

Ćwiczenia, rozgrzewka – skąd kontuzja?

Najczęstszym problemem, jaki pojawia się, gdy pomijamy rozgrzewkę, są kontuzje. Nieprzygotowane ciało szybko odmawia współpracy. Jak wówczas ćwiczyć i czy w ogóle to robić? Kiedy już nabawimy się kontuzji, lepiej zaprzestać treningów i ustalić dalsze postępowanie ze specjalistą. Może się okazać, że konieczna będzie przerwa w ćwiczeniach, w trakcie której należy podjąć leczenie. To, czy nasze mięśnie, ścięgna lub stawy będą wymagać terapii, zależy od tego, jak rozległego urazu się nabawimy. W przypadku prostych, niezbyt groźnych problemów wystarczy zazwyczaj masaż, a w tych bardziej zaawansowanych pomocna będzie terapia manualna. Pomogą rozluźnić mięśnie, przywrócić ruchomość stawów i wrócić do sprawności. Po każdym urazie dobrze skonsultować działania z fizjoterapeutą, żeby nie powodować dalszych negatywnych konsekwencji. Specjalista podpowie, jak dalej ćwiczyć, a także jaka rozgrzewka przed treningiem pozwoli uniknąć kontuzji w przyszłości. Nieważne, czy wykonujesz ćwiczenia siłowe, czy trening fitness, rozgrzewka nie może być pomijana. Bez niej mięśnie nie przygotują się odpowiednio do intensywnego wysiłku.