Przeczytaj nowy post

TRENING INDYWIDUALNY – TO ZNACZY JAKI?

Jak świat światem, trudno jest spotkać dwie identyczne osoby. Truizmem jest mówić, że każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby. Z życia trenera personalnego: Pan Zbyszek cierpi z powodu skoliozy prawostronnej odcinka piersiowego, Pani Ludmiła jest po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego lewego, a Pan Marek od siedzącego trybu życia nabawił się zespołu skrzyżowania górnego (typowego w dzisiejszych czasach „garba”). Każda z tych osób chciałaby czuć się lepiej, być może poprawić swój wygląd, wrócić do dawnej sprawności, nabrać więcej masy mięśniowej albo przygotować się do sezonu narciarskiego. Nie wystarczy postawić sobie celów (choć to pierwszy i ważny krok), trzeba odpowiednich metod i form treningowych, które doprowadzą nas do jego realizacji. Inaczej cele pozostaną tylko marzeniami. Zatem jak to zrobić? Zapisać się na zajęcia grupowe? Ćwiczyć przed ekranem komputera/telewizora razem z celebrytkami? Nawiązać współpracę online z guru fitnessu z Instagrama? Pomysły warte rozważenia, bo każdy z nich sprawi, że się poruszamy. A wiemy, że najgorszy trening to ten, który się nie odbył. Tylko czy powyższe rozwiązania uwzględniają nasze predyspozycje do wysiłku, przebyte kontuzje, stan wytrenowania, wzorce ruchowe? W żadnej mierze. Oczywiście są osoby, którym udaje się osiągnąć to, co zaplanowały przy takich formach pracy. Jednak duża większość albo ulega kontuzji, albo traci zapał do ćwiczeń. Rozwiązaniem może okazać się trening indywidualny.

CZEGO MOŻNA SIĘ SPODZIEWAĆ?

Pytanie jednak co to właściwie znaczy, że trening jest indywidualny… Jeśli widzisz, że Twój plan treningowy wygląda identycznie jak te z broszurek, które można przejrzeć po wejściu do sieciowych fitness klubów, wiedz, że coś jest nie tak. Zadaniem wykwalifikowanego trenera personalnego jest dobranie ćwiczeń, zarówno tych siłowych, jak i tych korekcyjnych do specyficznych potrzeb podopiecznego. Jeśli rozpoznajesz u siebie zespół skrzyżowania górnego (jak Pan Marek), a ze swoim trenerem personalnym, co trening ciśniesz klatę, to nie jest dobra droga do poprawienia sylwetki. Program treningowy, który nie jest dostosowany do potrzeb konkretnego organizmu, występujących dysfunkcji, ogólnego poziomu wytrenowania i racjonalnie sformułowanych celów treningowych, może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Dobry trening indywidualny jest jak garnitur szyty na miarę. Uwzględnia aktualną formę, pozwala zniwelować mankamenty sylwetki i zrealizować sportowe marzenia.

PROFESJONALNA OPIEKA

Wykwalifikowany i doświadczony trener osobisty potrzebuje Ciebie i kawałka podłogi, aby przeprowadzić profesjonalny trening personalny. Czego potrzebujesz Ty?
– Wygodnego stroju sportowego, który nie będzie krępował ruchów. I niekoniecznie muszą być to legginsy z najnowszej kolekcji.
– Dobrego obuwia treningowego. I jest to właściwie jedyna cześć garderoby, w którą radzimy zainwestować. Najlepszy trening indywidualny w trampkach może okazać się katastrofą!
– Małego ręcznika, aby zadbać o komfort swój i innych użytkowników siłownianych maszyn, a także ocierać pot z czoła. 🙂
– Wody mineralnej w poręcznej butelce, aby… przeżyć. Odwodnienie równe 1% masy ciała to spadek wydolności nawet o 10%, a zaangażowany trener osobisty zadba byś był/była na krańcach swojej wydolności.
– Zaangażowanego trenera personalnego 🙂
Pamiętaj, że aby trening indywidualny był takim nie tylko z nazwy, musi być poprzedzony konsultacją, na której trener personalny przeprowadzi pogłębiony wywiad. Zapyta o Twoją historię zdrowotną, przebyte kontuzje, urazy, operacje i przyjmowane leki. Pozna sposób Twojego codziennego funkcjonowania, nawyki żywieniowe i przeszłość treningową. Bo żeby uszyć coś na miarę, trzeba najpierw dobrze zebrać pomiar…